«خَرج جنگ» خزانه اسرائیل را خالی کرد

«خَرج جنگ» خزانه اسرائیل را خالی کرد
یک نهاد امنیتی اسرائیل از هزینه ۱۱۲ میلیارد دلاری تل‌آویو برای گسترش جنگ در غرب آسیا پرده‌برداری کرد.
کد خبر : ۱۶۷۲۲۳

به گزارش ایبنا؛ مرکز امنیت و امور خارجه اورشلیم گزارش داد که «نتانیاهو در ۱۲ ماه فقط برای اهداف جنگ‌طلبانه ۱۱۲ میلیارد دلار از خزانه اسرائیل برداشت کرد». این رقم معادل همه مخارج یک‌ساله اسرائیل پیش از جنگ است.


البته خسارات اقتصادی نظیر توقف میدان گازی تامار به‌عنوان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده گاز شرکت اسرائیل الکتریک به دلیل ترس از حملات موشکی محور مقاومت در محاسبات مرکز امنیت و امور خارجه اورشلیم لحاظ نشده است.


از میان ۱۹۶ دولت عضو سازمان ملل تنها دولت آمریکا به‌صورت مالی به تل‌آویو کمک کرد. آمریکایی‌ها از هر ۸ دلار خرج جنگ کابینه نتانیاهو یک میلیارد دلار را برعهده گرفتند.


گزارش ماه قبل شرکت‌های خصوصی فعال در اسرائیل از توقف فعالیت بنگاه‌های ساخت‌وساز و کشاورزی این رژیم به دلیل کمبود نیروی انسانی خبر می‌دهد، اما کابینه نتانیاهو آمار رسمی از خروج شهروندان اسرائیلی از فلسطین اشغالی نمی‌دهد.


زیان از محل کاهش تولید ناخالص داخلی (GDP)، هزینه‌های دفاعی، خسارات زیرساختی، و بازسازی تجهیزات نظامی در کنار پرداخت پول به خانواده کشته‌شدگان جنگ ۴ محوری است که این روز‌ها اقتصاد اسرائیل را تحت‌فشار قرار داده است.


از زمان شروع عملیات طوفان‌الاقصی که به گفته رئیس پیشین سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل بزرگ‌ترین شکست اطلاعاتی تاریخ اسرائیل است، دورنمای اقتصاد این رژیم به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت.

 

«خَرج جنگ» خزانه اسرائیل را خالی کرد


کارشناس تارنمای خبری پولتیکو آنخل وُرا اعتقاد دارد که پس از جنگ غزه کریدور آی‌مک شامل هم‌بست اقتصادی میان هند، عربستان، امارات و اسرائیل برای تل‌آویو قابل بازیابی است، البته هزینه این اتفاق برای دولت‌های درگیر بسیار بالاست.


اما کارشناس مؤسسه CTECH اسرائیل می‌گوید که پس از طوفان‌الاقصی و اعلام انزجار همه ملت‌های عرب به‌واسطه عملکرد نتانیاهو در جنگ، صحبت‌کردن از دورنمای اقتصادی اسرائیل به شوخی شبیه است و بازگشت به پیش از هفت اکتبر غیرممکن خواهد بود.


۳۰۰ اقتصاددان اسرائیلی ۲۳ روز بعد از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی نامه‌ای خطاب به نتانیاهو نوشتند. این اقتصاددانان معتقد بودند که نتانیاهو از بزرگی بحران اقتصادی که اسرائیل با آن مواجه است، درکی ندارد. مهم‌ترین خواسته و راهکار آن‌ها برای مدیریت شرایط نیز مشخص بود، «به هیچ عنوان درگیر جنگ بلندمدت نشوید».

منبع: فارس 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر